پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204357
تغيير عجيب رفتار خانوارها پس از يارانه نقدي
تاریخ انتشار : 1394/11/28 10:10:36
نمایش : 1479
يارانه هاي نقدي سهم ملزومات اوليه و اصلي زندگي را در سبد هزينه اي خانوارهاي ايراني افزايش داد .
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بررسي هاي صورت گرفته توسط بانک مرکزي در خصوص سبد درآمدي و هزينه اي خانوار نشان مي دهد پرداخت يارانه هاي نقدي از سوي دولت سبب تغييراتي معنادار در سبد هزينه اي خانوارهاي ايراني شده است.

به گزارش خبرآنلاين، محاسبات نشان مي دهد در دوره اجراي اين طرح سهم هزينه اي ملزومات اوليه مانند خوراکي ها و آشاميدني ها، مسکن، سوخت و بهداشت و درمان افزايش و سهم هزينه هاي غير ضروري که در قالب مانند تفريح و امور فرهنگي، خريد لباس و کفش و اثاث منزل و تحصيل و ... که در قالب رفاه طبقه بندي مي شوند، کاهش داشته است.  اين کاهش در حالي رخ داده است که سهم اين امور در سبد هزينه اي خانوار پيش از اين نيز اندک بود. به اين ترتيب خانوار ايراني پس از هدفمندي يارانه ها سياست انقباضي تري را براي اداره زندگي برگزيده است. اين بدان معناست اعطاي يارانه نقدي به رغم اهداف اوليه تاثيري در بهبود وضعيت زندگي خانوار ايراني نداشت. تا کنون شصت يارانه نقدي به ايرانيان يارانه بگير پرداخت شده است به اين ترتيب هر ايراني از ابتداي اجراي اين طرح تا کنون 2 ميليون و 730 هزار تومان يارانه دريافت کرده است.

بررسي ها نشان مي دهد در حالي که سال پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سهم خوراک در سبد هزينه‌اي خانوارهاي ايراني 25.2 درصد بود، اين سهم در سال هاي پس از اجراي هدفمندي حتي تا رقم 27.2 درصد نيز افزايش يافت . سهم خوراک در سبد هزينه اي خانوار سال گذشته به رقم 25.4 درصد بازگشته است .

بر اساس اين گزارش هزينه بهداشت و درمان نيز در اين دوره زماني در سبد هزينه اي خانوار افزايشي ملموس را تجربه کرده است .

سهم بهداشت و درمان در سبد هزينه اي خانوار پيش از اجراي هدفمندي يارانه ها 5.4 درصد بود اما اين رقم در سال هاي پس از اجرا به 6 درصد رسيد .

سهم مسکن نيز با از 33.3 درصد پيش از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها به 35.3 درصد افزايش يافت و سال گذشته اين سهم معادل  34.5 درصد گزارش شد . بر اساس اين گزارش بانک مرکزي در سرفصلي تحت عنوان کالا و خدمات متفرقه ، افزايشي 2.7 درصدي را گزارش کرده است . به اين ترتيب هزينه هاي متفرقه خانوارهاي ايراني از 5.2 درصد در سال پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به 7.9 درصد در سال گذشته رسيده است. بررسي ها نشان مي دهد سهم حمل و نقل در سبد هزينه اي خانوار از 9.5 در سال 1388 به 8.2 درصد در سال گذشته رسيده است . کاهش سهم حمل و نقل به اين ترتيب 1.3 درصد برآورد مي شود .
 
تغيير عجيب رفتار خانوارها پس از يارانه نقدي


اين گزارش حاکي است از دوازده سرفصل مورد بررسي بانک مرکزي در سبد هزينه اي خانوارهاي ايراني ، هزينه ارتباطات و دخانيات تغيير چنداني را تجربه نکرده است . هر چند قيمت دخانيات و تعرفه مکالمه تلفن در اين سال ها افزايش يافته اما سهم اين دو در سبد هزينه اي خانوار ثابت مانده است . سهم دخانيات در سبد هزينه اي پيش از هدفمندي يارانه ها 0.4 درصد و پس از آن نيز همي رقم برآورد شده است . سهم ارتباطات نيز با کاهشي اندک از 2.4 درصد به 2.2 درصد رسيده است . اين ثبات نيز به معناي استفاده کمتر از وسايل ارتباطي و همچنين دخانيات است . نمودار زير نشانگر سهم اقلام مختلف سبد هزينه اي يک سال پيش از اجراي هدفمندي يارانه ها و سال هاي پس از آن است .

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html